Sunday, August 21, 2011

Mari kita mulakan..

As salam

Ni la post yang pertama. Aku mulakan dengan menu yang simple-simple sebab aku ni kategori 'budak baru blaja' masak. Lama-lama nanti menu orang pandai lak. Insyallah.
    Aku memang tak berapa pandai masak sebab aku ni 'dimanjakan' dengan Mak masak. Aku tau makan. Bila Mak kat dapur masak, aku kat depan tukang kemas umah. Aku minat masak, menjahit dan kerja-kerja tangan. Tapi sebab Mak dah masak (dan Mak tak berapa suka makan orang lain masak), aku tak la hadirkan diri ke dapur untuk masak untuk semua orang. Bila dah berumahtangga ni, baru aku hadirkan diri ke dapur. Hmm.. oleh sebab aku orang baru kat dapur, aku akan pilih menu-menu yang simple. Nasib baik suami aku tak cerewet dan tak terlalu memaksa aku ke dapur. Tapi sebab tanggungjawap isteri, aku misti laksanakan tanggungjawap dengan ikhlas.

    Dari kecik aku curi-curi masak time Mak tak ada rumah. Lepas tu aku kasi arwah Ayah makan. Yang paling aku ingat, aku masak cekodok. Ayah cakap, sedappp. Hehehh, kasi semangat kat aku. Mak bising-bising. Pas tu slalu aku masak sampai bila aku tak ada, ayah sendiri yang masak cekodok resipi aku.Mak pulak, cam geli nak makan aku masak. Cuit-cuit.. kais-kais. Ye laaa... otai mana nak makan orang yang baru nak masak. Heheh. Sebab tu aku malas nak masak bila Mak ada. Tapi ni semua semangat untuk aku, "masak sampai Mak boleh makan habis". Tapi sejak aku kawin, Mak dah boleh makan habis. Laling aku bagi semangat juga. Dia terror gak masak. Kekadang kutuk gak aku. Ampesssss

    Setakat ni, ada beberapa resipi dari blogger dan local website yang aku dah cuba. Menjadi. Smue yang simple dan bahan-bahan mudah dapat. Sekali cuba, agak kureng. Kena berkali-kali baru ok. Blog ni juga kegunaan untuk aku yang selalu cicir resipi-resipi. Situ sana sini aku simpan. Bila nak guna baru aku teraba-raba. Cam baru-baru ni, resipi kuih bakar. Hmmm puas aku cari, rupanya aku letak kat bakul alat-alat menjahit aku. Nak gi kat website, broadband dah kena hambik oleh pencuri handbag aku. Skali kamera. Jadi buat masa ni, aku pinjam pic. original. Dah ada blog ni, senang aku longgokan resipi-resipi yang menarik-tertarik, resipi yang bakal aku cuba dan yang dah cuba. Semoga, impian aku untuk pandai masak akan terlaksana :)

      No comments:

      Post a Comment