Monday, August 22, 2011

Misti cube: Rasam

Waaa.. bersemangat aku cari resipi. Semalam create blog, dah ber resipi-resipi aku post. Sementara semangat masih ada...
Rasam ni feberet aku. Dulu time lepak umah Mak Uda, dia rajin buat. Sedappp. Sup india. Mak ada gak buat dulu sebab aku suka. Siap mintak resipi kat Mak Uda. Baru-baru ni, kitorang mengimbau balik resipi ni. Mak dah lupa. Aku? Heheheh...tak tau cam mana nak lupa. Ni baru aku teringat nak cari kat tenet.

Bahan-bahan:
1 biji Tomato - dibelah kasar
2 tangkai  Daun Kari
1 biji Bawang Besar
2 ulas Bawang Putih
2 biji Cili Kering
1/2 cawan Air Asam Jawa
1 sudu kecil Serbuk Kunyit
2 sudu besar Serbuk Lada Hitam
1 sudu besar Jintan Putih
1/2 sudu besar Serbuk Jintan Manis
Air secukupnya
Minyak sedikit untuk menumis
Garam secukup rasa
(Mak Uda dan Mak aku pecahkan telur masa nak mendidih)

Cara-cara
Tumbuk hancur jintan putih, lada hitam, serbuk jintan manis, bawang putih dan bawang merah.
Di dalam mangkuk, campurkan bahan ditumbuk bersama air, serbuk kunyit, garam dan air asam jawa. Kacau rata.
Tumis cili kering dan daun kari hingga naik bau.
Masukkan campuran bahan tadi dan tomato.
Biar mendidih dan hidang


Tima kasih kat... http://www.trymasak.my/resepi/video/Rasem

1 comment: